Ik heb een nieuwe blog!

Deze reisblog blijft online maar wordt niet meer aangevuld.

Ik heb een nieuwe blog op stijnvanholm.be

WELKOM!

Berichten per thema

13 december 2009

Vipassana

Net terug van een vipassana meditatie! 4 uur opstaan in de morgen - 10 dagen lang - niet spreken - niet lezen - geen muziek - geen gsm, internet.. - 10 uur per dag mediteren! en amper eten

10 uur per dag mediteren, - een half uur deed ik al thuis, op een stoel.. nu: op de grond ;-) pijn, pijn.. maar we leerden om er 'gelijkmoedig' mee om te gaan.. soms is er pijn soms is er vreugde.. Alle lijden en alle problemen komen omdat we gevangen zitten in de re-actie op dat lijden en die vreugde.. zo verliezen we ons in patronen, emoties, van het verleden en wordt onze reacties enkel heftiger..

ik mocht dat aan de lijve ondervinden.. ik was bang van die pijn de eerste dagen - vroeg om een stoel, was kwaad omdat ik die niet kreeg, wouw zelfs vertrekken.. maar uiteindelijk leer je om met je aandacht naar de pijn te gaan en (NIET te freaken - Aaaccch) maar te observeren.. en gelijkmoedig te blijven.. en dat lukt beter en beter..

het stil zijn (de edele stilte) viel mee.. maar mijn hoofd raasde.. verhalen dat ik mezelf vertelde.. verleden.. 10, 20, 30 jaar terug alles gebeurde opnieuw.. pff vermoeien en plannen maken voor de toekomst.. steeds opnieuw.. en iedere keer 'gelijkmoedig' - je aandacht richten op je ademhaling en je lichaam..

het is een enorm oude techniek, Boeddha her-ontdekte het 2500 jaar geleden! het heeft zijn diens bewezen.. we moeten het gewoon doen! - 's avonds waren er lezingen op dvd van de indisch / birmeese leraar S.N. Goenka.. een heel wijs man! maar, de filosoof in mij begon natuurlijk ook kritisch te worden - in mijn hoofd - hele filosofisch discussie over het raakpunt waar geest materie wordt op het allerkleinste niveau waar de sensatie ontstaat waar we ons op richten.. We manifesteren dus de materie vanuit onze geest - maar vipassana leert ons om gelijkmoedig naar de zaken te kijken zodat het leven zichzelf manifesteert.. en iedere keer wordt dit beter en gezonder en helderder omdat we zo gaan denken en dus ageren op een andere manier..

het object van de meditatie is het lichaam zelf.. alle sensaties ZOALS ZE ZIJN (niet zoals je ze voorstelt of zoals je ze graag zou hebben) en hier wringt het schoentje met m'n andere meditatie technieken (geen visualisaties dus) I. KANT, zei dat het 'ding an sich' onbekend is.. Vipassana toont hoe je het wél kan ervaren nl. de primaire sensaties van je lichaam.. druk, koude, warmte, rilling, pijn,.. deze zijn tijdelijk van aard; en dat is cruciaal! (pantha rei) dus die pijn zal noodzakelijk voorbijgaan.. ook alle positieve observaties.. je leert de tijdelijkheid rechtstreeks observeren en je er dus niet mee identificeren..

enz enz

veel belangrijker is.. ervaren..

ga er heen, ga er heen

http://www.pajjota.dhamma.org
"Vipassana meditatie is een eenvoudige, praktische en non-sektarische techniek, die de beoefenaar in staat stelt door middel van zelfobservatie zelfkennis te verwerven. Deze techniek werd 2500 jaar geleden onderwezen door Gautama de Boeddha. De toepassing ervan maakt het mogelijk mentale spanningen op te lossen en een positiever, evenwichtiger en gelukkiger leven te leiden. Het is de kunst om te leven."

Geen opmerkingen: